måndag 30 juli 2012

Prickigt, randigt, blommigt...

Nu har jag äntligen fått levererat ett-årsklänningen jag sytt på förra veckan. Här har jag försökt mig på en dold dragkedja. Förstod inte riktigt beskrivningen i boken jag hade, så jag hittade på en egen variant. Min mamma sömmerskan godkände så det känns bra, och min svärmor tyckte jag skulle börja sy och sälja klänningar. Det tar jag också som en komplimang :-)
Det prickiga tyget är ända från en loppis i Siknäs, Norrland. Jag har länge sökt prickigt tyg (är ju som lite galen i prickigt) och hittade denna fina lilla, lilla bit för fem kronor. Såg att den precis skulle räcka till ärmar till en liten klänning så jag blev glad.
Nu har jag inte många ett-åriga flickor i umgängeskretsen kvar, så det blir inte så många fler klänningar. Får ge mig på byxor istället (aldrig skjortor, det verkar alldeles för komplicerat...) för att göra mig av med mina spilltyger.

Ser nästan ut som en Green Gate-klänning, eller hur? För er som känner till Green Gate :)

Applikationen är inspirerad av scrapbooking.

Så fick den lilla jubilaren ett kort till också. Jag hade ingen inspiration, så jag ställde en fråga om en utmaning rakt ut i forumet på Svensk scrapbooking. Och vips hade jag två fina förslag. Det ena var att göra ett kort med "grönt, gult och cirklar" det andra var "tänk ballonger mot himlen". Gick ju fin-fint att kombinera. Jag hade ett papper från Dear Lizzys Neopolitan kollektion som jag hade kunnat ta rakt av. Men det kändes ju lite tråkigt... så jag "kopierade" det istället för att göra något mer handgjort. Använde färg från Distressed dynan Moved lawn (fantastisk limited edition grön färg) och makens akrylfärger till figurspels-figurer. Det blev hyfsat, måste öva på mina akvarell-tekniker märker jag. Nåväl, lite glitter och Thickers så löser sig det mesta :)


Använde min väldigt efterlängtade datumstämpel också. Den var lite svår, men jag vill använda den mer!

Tack till lykta och Ami på Svensk scrapbookings-forum för inspiration och utmaning!

5 kommentarer:

MartinJ sa...

Penny säger hurra och hennes pappa är mäkta imponerad. Egetsytt! Det är ju som... förr i tiden!

Anonym sa...

Pennys mormor är också imponerad - dold dragkedja och prickiga ärmar!

Serafin sa...

Wow vilken söt klänning!! Så söt med ärmarna! Fin stil
Och jättefint kort till!

Bella sa...

Vilken läcker klänning du har sytt!! Grymt imponerad.

/bellis4 från Svensk Scrapbooking

Elina sa...

Fantastisk klänning! Jättesött kort också.